Fieldmarketing: zet uw product in het zonnetje
Wat is fieldmarketing?
Fieldmarketing is een marketingdiscipline die zich, door middel van persoonlijke interactie, richt op het verbeteren van de verkrijgbaarheid, de presentatie, de promotie en de verkoop van producten en diensten. Fieldmarketing speelt zich af ‘in het veld’, daar waar producten en diensten worden aangeboden en op plaatsen waar doelgroepen zich in het dagelijks leven begeven. Fieldmarketing heeft tot doel om koopgedrag en merkbeleving direct te beïnvloeden en maakt het mogelijk one on one de doelgroep aan te spreken en uw merk te laten ervaren in een ideale setting.
Nu online marketing ook enorm populair is wordt dit steeds vaker gekoppeld aan fieldmarketing, ook om het contact met de consument te onderhouden en in kaart te brengen. Social media kan hier ook een grote rol in spelen. Bijvoorbeeld Coca-Cola koppelt vaak akties aan live events waar bezoekers worden uitgenodigd om hun ervaringen online te delen.
TintTotaal zorgt dat uw aktie opvalt
Mensen zijn visueel ingesteld en dat is bij fieldmarketing van groot belang, uw product met bijbehorende aktie moet wel opvallen natuurlijk! TintTotaal is hierin gespecialiseerd en waarborgt de kwaliteit van uw uiting van concept tot uitvoering. Wij werken samen met de grootste promotiebureaus van Nederland voor de uitvoering van zeer uiteenlopende projecten door het hele land.
TintTotaal kan u van dienst zijn bij uw fieldmarketing-aktie met het ontwerp, de productie en de montage (óók op locatie!) denk hierbij aan de belettering, een volledige wrap of stickers op zeer uiteenlopende dragers, van bakfietsen en voertuigen tot borden of surfplanken. Maar ook een blow-up van een product bijvoorbeeld. Kortom; u hoeft zich niet aan een standaardproduct te houden en de mogelijkheden zijn eindeloos. Neem gerust contact met ons op, wij denken graag mee over uw ludieke nieuwe aktie!
In opdracht van Chase – The Brand Activation People heeft TintTotaal dit jaar al verschillende fieldmarketing-akties ondersteund voor mooie opdrachtgevers als Fanta en Coca-Cola zoals het (full colour) wrappen van flight cases, prullebakken en een jeep en het bestickeren van onder andere belly trays en een surfplank.
Tips om uw product succesvol in de markt te zetten:
• Welk probleem lost u op?
Een cruciale vraag bij het opstellen van een marketingplan: voor welk probleem van mijn klant is mijn product of dienst een oplossing? Als u dat niet weet, weet u ook niet op wat voor manier uw aanbod interessant kan zijn. Bedrijven besteden veel tijd aan het communiceren van de voordelen van hun product of dienst, maar als de klant het gevoel heeft dat zijn situatie in orde is, is een voordeel niet interessant.
• Kijk naar basismotivaties
Als u het probleem heeft gedefinieerd dat u oplost, kijkt u naar basismotivaties van mensen. Wat zet ze aan tot handelen? De hoop op meer snelheid, status, rijkdom of veiligheid. Appeleer hieraan, daarmee zet u de klant aan tot actie.
• Nieuw idee of bestaande markt?
Lanceert u een totaal nieuw idee of concept? Dan is het zaak klanten duidelijk te maken wat ze eraan hebben: welke resultaten kunnen ze ermee boeken? Op een bestaande markt werkt het anders. Mensen weten dan wel waarom ze een product of dienst moeten gebruiken. Het gaat er dan om ze ervan te overtuigen dat ze beter kunnen overstappen.
• Formuleer een heldere boodschap
Beschrijf in maximaal tien woorden hoe uw klanten er beter van worden als ze uw product of dienst kopen. Het gaat erom dat u hiermee direct de aandacht van de (potentiële) klant heeft. U bent immers niet de enige speler op de markt.
• Kies de juiste media
Wat is de beste manier om uw boodschap te verspreiden? Probeer te achterhalen welke informatiebronnen uw doelgroep gebruikt. Vakbladen, beurzen? Social media en online uitingen kunnen ook een goed middel zijn om uw bedrijf – en uw expertise – op de kaart te zetten.
• Vis in de juiste vijver
Direct marketingexperts zeggen dat de keuze van de juiste doelgroep zo’n 60 procent van het succes bepaalt. Welke klanten kunt u het beste met welk aanbod benaderen? Breng in kaart wie uw goede klanten zijn: wanneer hebben ze voor het laatst iets gekocht, hoe vaak kopen ze bij u en hoeveel geven ze uit?
• Maak uw belofte waar
Klanten kopen in feite geen product of dienst, maar een belofte. Met wat u aanbiedt, belooft u hun probleem op te lossen. Is uw bedrijf in staat om die belofte waar te maken? Denk aan voldoende productiecapaciteit als de vraag toeneemt, het oplossen van klachten en het bieden van service. Weten uw mensen wat er van ze wordt verwacht?
• Wat is uw belofte waard?
De hoogte van de prijs die u kunt vragen voor uw product of dienst is afhankelijk van meerdere factoren. Uiteraard de kostprijs en de mate van concurrentie, maar de belangrijkste factor is toch wel de waardeperceptie die de klant heeft van uw aanbod. Als het u lukt om de klant ervan te overtuigen dat het de investering meer dan waard is, kunt u er ook een hoger prijskaartje aan hangen.