Een goed herkenbare trailer kan als een heel mooi visitekaartje dienen voor je bedrijf. Klanten zien je ermee aankomen en vertrekken. Onderweg van en naar klanten of leveringen passeer je tal van mensen die allemaal in contact komen met jouw bedrijf. Goed zichtbaar zijn, is essentieel voor bedrijven, een herkenbaar wagenpark kan daarbij helpen. Maar waar bestaat een goede trailerbelettering uit?
Huisstijl
Het is belangrijk om een belettering simpel te houden, mensen zien de trailer immers maar even. Ze moeten als het ware in een glimp kunnen opvangen om welk bedrijf het gaat. Voor grote, bekende, bedrijven is dat natuurlijk iets eenvoudiger dan voor kleinere bedrijven. Bij een grote gele ‘M’ langs de snelweg denkt men al vaak aan het Amerikaanse fastfoodketen McDonalds. Die herkenbaarheid van grote merken als McDonalds komt doordat ze altijd gebruik maken van dezelfde, terugkerende aspecten. Ze gebruiken één lettertype voor reclamevoering, en maken gebruik van dezelfde kleuren. in dit geval geel en rood. Het gaat zelfs nog verder dan alleen kleuren, maar zelfs kleurcodes. Alle kleuren zijn dus exact hetzelfde op elke uiting.
Naast deze zichtbare aspecten, hebben succesvolle bedrijven nog iets waarmee ze altijd herkenbaar zijn; een slogan. Stop even met lezen en denk na; wat is de slogan van McDonalds? Waarschijnlijk hoefde je er niet lang over na te denken. Het is natuurlijk “I’m lovin’ it”. Al deze componenten samen vormen de huisstijl van een bedrijf. Als een huisstijl goed is, en in alle aspecten van reclame-uiting van het bedrijf wordt doorgevoerd, is een bedrijf dus goed herkenbaar voor het publiek.
Voordat een trailer bestickerd kan worden, is het dus belangrijk om eerst een huisstijl ontwikkeld te hebben. Indien je deze dus nog niet hebt, moet dit eerst gebeuren. Het ontwikkelen van een huisstijl is niet makkelijk. Gelukkig zijn er tal van bedrijven die hier gespecialiseerd in zijn en je hierbij kunnen helpen. Wat nog handiger is, is een signbedrijf dat een huisstijl voor je kan ontwikkelen avn begin tot eind. Dit bespaart niet alleen tijd, je werkt immers maar met één bedrijf, maar ook geld. Tevens voorkomt het misstanden in de communicatie.
Goede belettering
Een goede trailerbelettering is dus in de huisstijl van jouw bedrijf. Je logo met een korte tekst- meestal je slogan- voldoet. Zoals eerder al vermeld, moet er in één oogopslag duidelijk zijn om welk bedrijf het gaat en wat dat bedrijf doet.
Daarnaast is er nog een punt belangrijk voor goede trailerbelettering en reclamevoering in het algemeen: de zichtbaarheid ervan. Net als dat de ‘M’ van McDonalds hoog boven de weg staat zodat ‘ie goed zichtbaar is, is het voor jouw trailer ook belangrijk goed zichtbaar te zijn. Het is dus belangrijk om vanuit alle hoeken herkenbaar te zijn. Een belettering op alleen de achter kant van je trailer trekt een stuk minder bekijks dan een 360 graden bestickering.
Om te laten zien hoe zoiets er voor jouw bedrijf uit kan zien, heb ik een van onze klanten, Arabia, als voorbeeld genomen. In het geval van Arabia is de huisstijl goed tot uiting gekomen. In één oogopslag kan men zien wat het bedrijf doet en hoe het heet. Daarbij sluit de slogan ook aan op de dienst die het bedrijf levert en wordt er gebruik gemaakt van één lettertype en dezelfde terugkerende kleuren. Ook is vanuit alle hoeken zichtbaar dat de bus van ‘Arabia’ is. De bestickering is aangebracht op de voor-, achter- en zijkanten. Zo bereik je iedereen op de weg.
Hoe kies je het juiste signbedrijf
Maar hoe kies je dan het juiste signbedrijf wat het best bij jouw behoeftes past. Een goed signbedrijf heeft tevreden klanten. Het is heel makkelijk om via Google even te kijken wat anderen van het bedrijf vinden. Hier vind je bruikbare informatie die je keuze een stuk makkelijker gaat maken.
Het is ook belangrijk om goed begeleid te worden tijdens het proces. De expertise van het betreffende signbedrijf kan ervoor zorgen dat jij een betere trailerbelettering krijgt. Vanuit een expert point of view kan je goede adviezen ontvangen, met als gevolg dat je een beter resultaat behaald met jouw trailer. Voor deze service betaal je vaak wel iets meer.
Je kunt er dus ook voor kiezen om voor de goedkoopste optie te gaan. De vraag is dan alleen of dat wel de beste keuze is. Mijn oma zei altijd: goedkoop is duurkoop, en ik ben van mening dat dat in dit geval van toepassing is.
En dan is er nog het puntje duurzaamheid. Als dat belangrijk voor je is, is het goed om te kijken of de signer de trailerbelettering print met eco solvent inkt en PVC vrije printmedia gebruikt. Deze inkten en vinyls zijn een stuk milieuvriendelijker dan gewone inkt en vinyl.
Dat een goed herkenbaar bedrijfsvoertuig belangrijk is voor een bedrijf, staat buiten kijf. Maar de manier waarop, en door wie, dit het beste kan worden uitgevoerd is voor interpretatie vatbaar. Leg daarom contact met meerdere bedrijven, doe onderzoek en kies voor het bedrijf waar jij het beste gevoel bij hebt.