Home / Project / Artikel En Interview Met Oprichters Tinttotaal In Sign Magazine

Artikel en interview met oprichters Tinttotaal in Sign+ Magazine

In september 2014 kreeg Tinttotaal een mooi artikel in het Sign+ Magazine met een interview met broers en oprichters Faruk en Sahin Akçay.

Sign+ Magazine is al sinds een kwart eeuw het meest gelezen vakblad voor zeefdruk en sign in Nederland en België. Kracht van het blad is de unieke combinatie van vaktechnische inhoud en beeld, samengesteld door een betrokken onafhankelijke redactie. Daarnaast is Sign.NL het grootste online platform.

Acht keer per jaar verschijnt er een nieuwe uitgave met een gevarieerd aanbod artikelen met objectieve vakinformatie, interessante project- en bedrijfsreportages en actuele product- en marktinformatie. Sign+ Magazine richt zich op de sign- en displayindustrie, grafische en industriële zeefdrukkers, (foto)printbedrijven, textieldrukkers en -leveranciers, standbouwers, grootwinkelbedrijven, merkartikelenfabrikanten, reclamebureaus en dergelijke in Nederland en België.

De expansie van Tinttotaal

Het verhaal van de gebroeders Akçay leest als een jongensboek. In 2008, het jaar waarin Nederland officieel in economische crisis verkeert, schreef Şahin Akçay op 21-jarige leeftijd Tinttotaal in bij de Kamer van Koophandel in Amsterdam. Nu, zeven jaar later, telt het bedrijf twaalf personeelsleden.

Kijkend naar de bestaansperiode heeft Tinttotaal alleen nog maar geopereerd in tijden van economische crisis. Toch kent de Amsterdamse reclamespecialist voorspoedige eerste jaren. Knap, wanneer je bedenkt dat de oprichters destijds 21 en 19 jaar oud waren en de signmarkt vrijwel niet kenden.

Blinderen

“Het ondernemen zat er al vroeg in”, vertelt directeur Şahin Akçay. “Ik heb altijd al een passie voor auto’s en motoren gehad. Op mijn achttiende kocht ik mijn eerste auto. Ik had een fulltime baan in de horeca – werk dat zich voornamelijk in de avonduren afspeelt – maar elk vrij uurtje liep ik te sleutelen en knutselen aan mijn auto. Toen ik raamfolie wilde laten aanbrengen, vroeg het betreffende bedrijf €300 voor drie ramen. Daar schrok ik zo van, dat ik besloot het zelf maar te gaan doen en volgde een cursus bij Sun-Gard Nederland. Het lukte om de autoramen te blinderen en vrienden vroegen of ik ook hun auto’s wilde doen. Na vrienden volgden kennissen, waardoor ik er op een gegeven moment geld voor kon vragen.”

Garagebox

Şahin woonde toentertijd bij zijn moeder in een flat, waar hij een garagebox kon
huren. Die kreeg een lik verf, op marktplaats zette hij advertenties, er kwamen flyers en bedrukte pennen, en met een eenvoudig plottertje maakte hij teksten, tribals en logo’s. “Het kwam wel eens voor dat een klant bij het zien van de garagebox zei: ‘Ik dacht echt dat ik naar een bedrijf kwam’. Op een gegeven moment tintte ik de ramen van één tot twee auto’s per dag, zodat ik geld opzij kon zetten. Na twee jaar ben ik met mijn jongere broer Faruk om de tafel gaan zitten. Hij was net klaar met een ICT-studie en erg handig in het bouwen van websites. Ik zegde mijn baan in de horeca op en we verhuisden naar een locatie van 80 vierkante meter.” Tinttotaal was geboren.

Binnen- en buitenreclame

Van die bedrijfsruimte is inmiddels afscheid genomen, Tinttotaal is gehuisvest in een pand van 600 vierkante meter. “Zodat er ook vrachtwagens, bakwagens en trailers naar binnen kunnen. Het tinten van ramen heeft zich uitgebreid naar binnen- en buitenreclame; onze specialismen zijn voertuigreclame, bedrijfsreclame, raamfolie, beurs en promotie, bewegwijzering en interieur (re)styling. We zijn succesvol geworden door ons niet te focussen op één product, maar te doen waar we goed in zijn én waar de marges goed zijn”, vertelt Şahin. “Advies geven en meedenken is erg belangrijk. Recentelijk hebben we voor Autoplaza Westpoort in Amsterdam vlaggenzuilen, verlichte doosletters, binnenbewegwijzering en naambordjes geleverd. Overigens maken we zelf lichtbakken, maar freesletters kopen we in. De klant kan van A tot Z bij ons terecht. Ondernemers, die altijd druk zijn, willen niet shoppen, ze willen bij één ‘loket’ reclame-uitingen bestellen en snel geleverd krijgen.”

Naast Şahin en Faruk telt Tinttotaal twaalf personeelsleden, waaronder ook de oudere broer (verkoop en planning) en jongere zus (administratie/boekhouding). Tinttotaal draagt het keurmerk van Si’bon als Erkend Signbedrijf en is 3M Gecertificeerd Signbedrijf. Op de vraag hoe de twee in relatief korte tijd met weinig ondernemerservaring en kennis van de signbranche zich hebben weten op te werken, wijst Şahin met zijn vinger naar boven en zegt: “Met hulp van bovenaf.” Over hun eigen kwaliteiten zegt Faruk: “We hebben een flinke dosis doorzettingsvermogen. Zowel ontwerpen als produceren worden in eigen huis gedaan, dus onze creatieve en perfectionistische eigenschappen kunnen we dagelijks aanspreken. En ook als het goed gaat, moet je nog altijd bezig blijven met je marketing. Vaste klanten bezoeken en klanten binnenhalen.”

De jonge ondernemers dromen ook. “Misschien komt er ooit een freesmachine of schaffen we een latexprinter aan”, zegt Faruk. “Ik loer stiekem naar het pand hiernaast”, bekent Şahin, “De missie is om dan een Zund freesmachine aan te schaffen waar we 3D reclameletters en decoratie mee kunnen leveren”, besluit hij.

Echte impact maken met
een visueel ontwerp?

Of je nu zelf een ontwerp aanlevert of ons aan het denken zet:
TintTotaal brengt jouw visueel ontwerp tot leven! Deel je wens of idee met het team en je hoort snel van ons!
Telefoon icoon020 681 3206 Mail icooninfo@tinttotaal.nl